Biggest Looser Sverige vs. Biggest Looser USA


Hur PATETISKT är inte Biggest Looser Sverige?!

Jag sitter och kollar på det just nu och en kvinna som nyss ställde sig på vågen vägde, efter förra veckans invägning 94.4 kg, efter ytterligare en veckas träning så stod hennes vikt idag på 94.2 kg ?!?!
Hon har alltstå gått ner 2 hekto. Helt otroligt. Senast jag såg det här så var det reprisen med Emma i lördags, tror hon blev lite rädd för mig när jag reagerade som jag gjorde och gör.

Det som stör mig är att dom sitter och beklagar sig och gråter för att dom knappt gått ner något i vikt och åkt ut men då säger jag - ut och spring, promenera, rör på er! Använd hjälpmedlen som finns i gymmet! Sitt fan inte och klaga när ni knappt gör något.

Och vad är det för personliga tränare dom har? Måste vara dom mest mesigaste och slappaste jag sett.
Det måste vara ett galet misslyckande för dom när deltagarna bara lyckas gå ner 1-2 kg varje vecka. Tacka vet jag dom amerikanska tränarna, dom är stentuffa och låter dom inte vila en sekud under träning. Där kan vi snacka om att pusha och ta fram det sista hos folk. Dom vill verkligen hjälpa dom att gå ner i vikt och kanske till och med rädda någons liv, men frågan är vill våra svenska tränare det? Just nu känns det inte som det.

Då kanske ni tänker att "det är ju faktiskt deltagarna som bestämmer vad dom vill göra och om dom vill göra det". Ja självklart men tränarna kan motivera, pusha, pressa. Dom kan se till att deltagarna pressas till sitt yttersta och får dom att förstå att dom faktiskt klarar av saker som dom kanske inte tror att dom kan göra.

I USA går en man ner mellan 5-10 kg nästan varje vecka, i Sverige går dom ner 2-5 kg.
I USA går en kvinna ner mellan 4-8 kg nästan varje vecka, i Sverige går dom ner 1-2 kg.

Det säger väl allt? Något ligger inte rätt till i Biggest Looser Sverige och jag vet inte om det är fel på upplägget av träningen, dom personliga tränarna, kosten eller deltagarna... Jag gillar det i alla fall inte!

http://blog.tmcnet.com/blog/tom-keating/images/bob-harber-jillian-michaels.jpg




Sarah

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0