Coopertestet

Idag fick jag lära mig något nytt!

Jag har alltid fått höra att coopertestet går ut på att springa 3 km under 12 minuter men så verkar inte fallet vara.
Som en läsare så snällt kommenterade och rättade så går det ut på att springa så långt man kan på 12 minuter.

Jag har dock sett många olika förklaringar och beskrivningar till utförandet av coopertestet nu när jag kollat runt lite på internet. Här är några exempel:

"Testet innebär att man joggar eller springer en given sträckan så fort man kan och med jämn fart
Välj någon av distanserna 2000m, 2400m eller 3000m.,löp sedan distansen på tid."

(http://www.linkopingssk.se/cooper/coopers.htm)

"Coopers test brukar utföras att man springer så mkt man orkar/hinner under 12 min.
Oftas brukar det utföras på 400 m banor, där förutsättningarna skall vara dom samma."

(http://www.halso.info/forum/thread-21800.html)

Sarah


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0