Hylla Niklas Wikegård!

Någon mer än jag som älskar Niklas Wikegårds uttalanden och frispråkighet?!
Såhär skrev han efter morgonens match.

"Sverige är utslaget i OS-hockeyn och jag gick hem i regnet och grubblade i vancouver i den sena natten efter slutsignalen.

Slutsatsen är att jag känner mig lurad, av spelarna som kanske har en högre status än vad de förtjänar, och av Bengt-Åke Gustafsson som knappt hade en plan A när han hade behövt både en plan A, B och C.

Jag undrade om Sverige hade en plan B innan matchen och fick tyvärr inget svar alls. Slovakien fick matchen dit de ville och Sverige hade inga motmedel mot ett kompakt försvarsspel och några billiga mål.

Vi vann OS-guldet i Turin för fyra år sedan och det var förstås toppen, men då studsade pucken rätt hela vägen och vi slapp möta både Kanada och USA.

Nu känns det som att hela vår utbildningsplan måste ses över. Efter att ha sett alla fyra kvartsfinalerna slår det mig med vilken fart och rakhet USA spelar, och Kanada kommer ut som en sårad tiger och formligen sliter sönder Rysslands överbetalda stjärnor.

Det känns som att vi i vår svenska hockeuyutbildning inte får fram de moderna, stora forwards som krävs på dagens högsta nivå i hockeyn. Detta går igen i all vår hockey. Schweiz spelar en moderna och rakare hockey än Sverige idag och hade deras coach Ralph Krueger matchat landslaget de senaste åren hade Tre kronor lyckats bättre. Nu hann vi aldrig komma in i turneringen och självklart känner jag mig lurad på festen.

Nu väntar ett tufft jobb för att återställa förtroendet och jag är inte så säker på att vi får se en förbättring av BVengt-Åkes låt gå-ledarskap när Pär Mårts tar över.

Nå. Nog om dessa bistra, salta regndroppar i Vancouver.

Jag ser nu fram emot en drömfinal mellan Kanada och USA för det är inget snack om saken att det är turneringens klart bästa lag. De spelar den moderna, raka hockey Sverige är så långt ifrån att göra just nu."


Wikegård blev också DO-anmäld nyligen pga. sina uttalanden om damkronorna.
Han hade tydligen sagt något olämligt vilket gjorde att en av spelarnas mamma anmälde honom.
Läs artikeln här!


Många har reagerat starkt på detta. Det som fick mig att först början läsa om det här var min kusin Johan som hade blivit medlem i gruppen "Vi som stöttar Wikegård uttalanden" på Facebook.
Beskrivningen för gruppen är "Det är skönt att någon kan vara ärlig i det han säger - Wikegård säger saker som ingen annan vågar säga"

Det håller jag helt och hållet med om. Dessutom är det roligt att se och läsa de kommentarer som personer som håller med honom skriver.
T.ex. "Tror inte att Mårts (den nye förbundskaptenen efter Bengt-Åke) kan rädda det sjunkade skeppet. Det behövs en förbannad coach a la Wikegård eller Conny Evensson. Evenssons mörka förbannade ögon kan göra susen. Han bänkar en spelare oavsett vad det står för namn på ryggen.
BÅG coachar ju för fan ingenting! Han står bara där i sitt bås och är jävligt noga med att alla ska spela lika mycket. Som om det vore 11 åringar som spelade.
Nej, tror inte att nåt av mina önskemål kommer slå in. Wikegård, dig kommer dom inte våga fråga, för du säger vad du tycker. Och det får man ju inte göra inom svensk hockey. Och Evensson trivs tydligen bra som pensionär.. Suck
"


och

"Samma gamla visa! Utslagna med halvhjaertad insats mot ett lag som tros vara underlaegset... Laer dom sig aldrig???!!! Jag har efterlyst utlaendska coacher med mer vinsthunger i maanga aar, baade i hockey och fotboll!!! Vi spelar alltid alldeles foer vaeluppfostrat blygsamt svenskt!!!"

Med dom sanna orden avslutar jag det här långa inlägget.

Sarah

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0