Thailand dag 16

Dag 16:

(5/12)

Åtta var vår plan att gå upp idag då vi inte har sett solen på länge tänkte vi ta och pressa idag. Vi var riktigt trötta när klockan ringde och låg och halvsov till halv nio. Vi åt frukost och tog våra cyklar till stranden. Vi började med att åka till den vanliga stranden. Dock var vattnet så högt så det var omöjligt att vara där så vi bestämde oss för att cykla till andra sidan apberget. Det var en ganska lång cykeltur, så ni som tror att vi inte rör på oss har fel. När vi kom dit var det exakt samma problem här så vi köpte en dricka och cyklade hemåt. På vägen stannade vi dock till vid ett tempel för att hälsa på Buddha. Det var riktigt fina byggnader med så många fina detaljer.

När vi kände oss nöjda där var det bara att hoppa upp på cyklarna och cykla hem och lägga sig vid poolen. Vi låg där i godan ro ett tag innan det blev ett himla liv. Vi är inte längre ensamma i området utan det var en familj med två småbarn som kom och skulle bada i poolen också. Vi låg där tyst på våra madrasser vi sidan av poolen då vi hör den lilla tjejen fråga oss – ” Vill ni leka tigern säger med mig?”. Vi tittade på varandra och tänkte om vi skulle dränka henne eller inte, men dock så hann mamman säga att hon fick leka med henne istället.

Det blev ett dopp till för oss innan vi gick in och lagade lunch. Eller det var mest Josefin som lagade maten, Emma stod bara för det trevliga sällskapet. Vi satt och åt lunch inne och skrev lite inköpslistor. När vi var klara gick vi ut till poolen igen, och till vår glädje hade familjen gått in till sig. Efter ytterligare ett tag så är det några andra som kommer till poolen. Området är nu väldigt bebott då folk trillar in titt som tätt.

Vi kände oss ganska nöjda vid poolen, så vi gick in och duschade. Vi la oss i sängen och kände oss lite trötta men hör och häpna denna dag blev det ingen vilostund. Utan vi skrev lite på datorn innan det var dags att hämta vår tvätt som vi lämnat in dagen igår. När vi var där passade vi även på att köpa vatten. Vi köpte så pass mycket att tjejen i affären körde hem allt på hennes moppe, det kallar vi service!

När vi hade packat upp alla kläder bestämde vi oss för att åka till Market Village, så vi fyllde våra plånböcker och gav oss iväg. När vi kom det var det ett himla ståhej eftersom det idag var kungens födelsedag. När vi gått in i alla butiker och köpt allt vi skulle kände vi oss väldigt nöjda. Vi tog en tuk-tuk till polisstationen för att anmäla Josefins stulna kamera. Väl där försökte vi få fram vad vi ville. Det gick efter en stund på dålig engelska, vi skulle inte anmäla det där utan hos turistpolisen. Så vi gav oss iväg igen. Efter en stund hittar vi dit vi ska, tur för dem. Vi går in och berättar varför vi är där, de verkar förstå och frågar efter Josefins pass men det är såklart hemma! Så vi bestämmer att vi ska komma tillbaka imorgon igen.

Vi tackar för oss och går ut genom dörren. Då kommer dock en av poliserna efter oss och börjar prata med oss. Han frågar efter Josefins nummer och hennes namn, därefter bad han Emma skriva upp sitt namn också. Vi går och tar en moppe därifrån för att åka och äta. När vi precis satt oss på moppen så ringer Josefins telefon. Självklart är det polisen som fått hennes nummer tre minuter tidigare. Märkligt beteende hos en polis må vi säga.

Vi åt jättegod middag på en svensk restaurang och för en gångs skull förstod vi exakt vad menyn försökte säga oss. Det blev både förrätt och varmrätt och efter maten blev det lite gående på marknader för att sedan åka hem.